Markionismus
Z Katopedia
Markionismus byla prvokřesťanská trojiční hereze, která vzešla z gnosticismu a jejímž zakladatel byl Markion (85-160AD), která vzešla z Malé Asie na počátku 2. století a jež se udržela až do konce 6. století v některých syrských oblastech.
Obsah |
Teologické rysy
Zprávy o herezi markionismu máme od sv. Ireneje[1] a Tertulliána[2], který je sebemenších podrobností popisují ve svých spisech namířených proti herezím. V Markionově učení je jasně vidět ostrý protiklad mezi Bohem, Otcem 'Hospodinem zástupů' ve Starém zákoně a Bohem, Otcem, který se lidem zjevil prostřednictvím Ježíše Krista. Takovýto Bůh vychází z gnostických představ Boha jako demiurga (velkého architekta a stvořitele fyzického světa - matérie) a zároveň Spasitel. Výsledkem Markinových úvah tedy je striktně dualistický Bůh ("dvojbožství" Boha,Otce a Syna), což má hodně společného s gnostickým pojetím.[3]
'Hospodin zástupů' je pro Markiona v našem chápání něco jako totalitní diktátor, resp. "zlá bytost, která miluje války a je nestálá ve svých soudech v protikladu sama se sebou."[4] Proto se tak i vůči lidem chová tj. dává jim hrozivé příkazy, svolává na ně potopu, války, nutí je k potupujícímu pokání za jejich viny. Proto je mnohem přijatelnější smířlivý Bůh, který seslal na svět Ježíše, který má za úkol připravit lidstvo ke spáse. V tomto směru je pro Markiona navíc zcela nepředstavitelná už i jen pouhá domněnka, že by dokonalý a bezhříšný Bůh vzal na sebe hříšné a zkažené tělo. Proto razí tezi, že Kristovo lidství bylo jen zdánlivé.[5]
Autorita Písma sv. je mnohokrát Markionem popřena. V první řadě nejen, že zavrhuje celý Starý zákon, ale také novozákonní spisy, které vychází z židovských kořenů křesťanství - zvláště pak pavlovské listy Titovi a Timotejovi. Především v prvním listě Timotejovi apoštol vybízí, aby a napomíná, aby se chránil mimo jiné i "lichojmenné gnose" [6]. Přijetí tohoto i dalších novozákonních textů se proto zcela jasně nehodilo markionskému myšlení, a proto jedinou knihou Písma, kterou přijalo (a ještě k tomu ve zcenzurované podobě) bylo Lukášovo evangelium v němž zneužívá verše 10,22, který vytrhává z celkového kontextu a hlásá, že Bůh, Otec není poznatelný jako Bůh starého zákona, což je tpický příklad jednostranného bludného přístupu k četbě Písma.[7] Zbytek Písma, Markion následně vyložil ve vlastním úvodu, který nese souhrný název Antiteze[8]
Aktuálnost hereze
Ve vlastní podobě Markionova hereze již není aktuální, přesto však můžeme i v současné teologii a dějinách filosofie náboženství řadu jejích analogií jako např. penální substituci v oblasti soteriologie,[9] podle které by měl Bůh trestat nevyhnutelně krutě hřích člověka; a psychologický přístup ve filosofii náboženství, který je prezentován osobou Sigmunda Freuda v tzv. Oidipově komplexu (motiv spoury proti Otci a následné dosazení na jeho místo), křesťanství je podle této teorie vnímáno jako "'náboženství Syna', které nahradilo 'náboženství Otce'"[10]
Reference
- ↑ dílo Adversus Haereses
- ↑ dílo Adversus Markion
- ↑ Ctirad Pospíšil, Jako v nebi, tak i na zemi, s. 234.
- ↑ Irenej, Adversus haereses I,27,2-3
- ↑ Jiní gnostikové, tzv. doketové zase hlásají, že Ježíš Kristus nezemřel na kříž, ale místo něj byl ukřižován Šimon Petr in Radomír Malý, Církevní dějiny, s. 49
- ↑ Radomír Malý, Církevní dějiny, I. vydání, Olomouc: Matice Cyrilometodějská, 2002, s. 48
- ↑ Ctirad Pospíšil, Jako v nebi, tak i na zemi, Praha: Karmelitánské nakladatelství a Krystal OP, 2007, s. 232
- ↑ Spis samotný se do dnešních dnů nedochoval. Tamtéž, s. 232
- ↑ Ctirad Pospíšil, Ježíš z Nazareta, Pán a Spasitel,III. vydání, s. 330-332.
- ↑ Ctirad Pospíšil, Jako v nebi, tak i na zemi, s. 233
Externí odkazy
Internet
Literatura
- Ctirad Pospíšil, Jako v nebi, tak i na zemi, Kamelitánské nakladatelství a Krystal OP, I. vydání, 2007, s. 231-234