Marcel Chládek

Z Katopedia

Přejít na: navigace, hledání

PhDr. Marcel Chládek (* 9. dubna 1968) je český sociálnědemokratický politik, bývalý ministr školství mládeže a tělovýchovy ve vládě Bohuslava Sobotky, senátor za obvod č. 6 - Louny (2008-2014) a místopředseda senátorského klubu ČSSD. Je ženatý a má dvě děti.

Obsah

Život

V roce 1988 začal studovat na Vojenské a politické akademii Klementa Gottwalda v Bratislavě[1] a po jejím zrušení pokračoval na nástupnické Vysoké vojenské škole pedagogické, kde roku 1992 získal titul magistr v oboru výchova a vzdělávání dospělých. Titul PhDr. v oboru andragogiku a personální řízení získal Filozofické fakultě Univerzity Karlovy roku 2006.

Po studiu vyučoval na středních školách v Rakovníku a Sokolově. Poté získal titul MBA na Vysoké škole ekonomie a managementu v Praze, kde se zabýval managementem lidských zdrojů. V letech 20032004 byl náměstkem ředitelky Institutu pro místní správu na Ministerstvu vnitra.[2]

V roce 2004 vstoupil do ČSSD. V roce 2006 byl zvolen do zastupitelstva města Rakovník. V roce 2008 ho voliči zvolili do zastupitelstva Středočeského kraje, kde působil jako náměstek hejtmana pro regionální rozvoj.

V roce 2008 byl zvolen do Senátu PČR za Rakovnicko a Lounsko. Stal se místopředsedou senátorského klubu ČSSD, dále působí jako člen Výboru pro vzdělání, vědu, kulturu, lidská práva a petice a je předsedou Stálé komise Senátu pro krajany žijící v zahraničí.[3] Od roku 2009 pracuje jako pacientský ombudsman pro Středočeský kraj.

Později se stal ministrem školství v Sobotkově vládě. Jako ministr neúspěšně obhajoval svůj senátorský mandát. Na konci května 2015 navrhl premiér Sobotka jeho odvolání poté, co tisk začal probírat jeho nevhodné chování k podřízeným, zejména ženám.

Názory a aktivity

Je velkým podporovatelem sexuální výchovy uzlovského typu a jako stínový ministr školství ostře útočil na ministra Dobeše pro jeho spolupráci s Výborem na obranu rodičovských práv.

Chce převést jesle pod resort ministerstva školství (doposud pod ministerstvem zdravotnictví) a rozšířit možnosti dostupnosti mateřských škol v jednotlivých sídlech, kde zpravidla přesahují kapacity a musí další děti odmítat. Chce připravit podmínky k tomu, aby poslední rok mateřské školky byl povinný, ale nebrání se tomu, aby rodiče měli také alternativu pro předškoláčky v rámci domácího vzdělávání nebo v předškolních krusech pro děti.[4] Český vzdělávácí systém podle něj potřebuje výrazné a důležité změny od jednotlivých aplikací státních maturit po vysokoškolský zákon. Školné na vysokých školách v tuto chvíli situaci nijak nevyřeší.[5]

Patří k výrazným odpůrcům formy domácího vzdělávání. Již krátce po svém nástupu do funkce ministra školství obratem oznámil, že do dvou let ukončí experimentální domácí vzdělávání na druhém stupni ZŠ s odůvodněním, že poslanci nejspíš nebudou chtít hlasovat pro jeho zachování novelizací stávajícího zákona, v čemž vycházel i z 5 programových bodů ČSSD na zlepšení českého školství z února 2013[6] V květnu 2014 se rozhodl v novele školského zákona tuto formu domácího vzdělávání nepodpořit z toho důvodu, že děti podle něj by po devíti letech domácího vzdělávání nebyly dostatečně připraveny na život. Pro domácí vzdělávání proto i nadále dle něj postačuje doba pěti let prvního stupně základní školy.[7] V lednu 2015 si dokonce dovolil tvrdi, že domácí školy jsou líhní extrémistů, protože je nemůže držet žádná instituce pod kontrolou (tento jeho výrok však odporuje skutečnosti). Jediné, co udělal bylo to, že rozšířil možnost experimentální působnosti kontrolování domácího vyučování pro II. stupeň na 19 škol.[8] Možnosti volné působnosti v této věci ministrovi Chládkovi nahrává mj. fakt, že v programu vlády se toto téma v oddílu 'Vzdělávání' vůbec nevyskutuje.

V červenci 2014 přišel s návrhem, že omezí financování soukromých a církevních škol ze strany státu.[9]

Ministr Chládek byl vysoce kontroverzní osobností, která čelila ze strany odborníků i zástupců rodičů četným kritikám. V květnu 2013 Výbor na obranu rodičovských práv sestavil internetovou petici proti řadě jeho aktivit.[10] Jeho konec ale s kontroverzními kroky a plány nakonec (minimálně oficiálně) vůbec nesouvisel. Jako ministr byl opakovaně obviňován z hrubého a šikanózního chování vůči zaměstnancům svého ministerstva, zejména pak ženám. Když jeho velice zvláštnímu chování k podřízeným začala na konci května 2015 věnovat pozornost Mladá fronta DNES a následně i další média, premiér Sobotka oznámil, že hodlá ministra Chládka odvolat.

Odkazy

Související stránky

Externí odkazy

Poznámky a reference

  1. http://zpravy.idnes.cz/chladek-studoval-akademii-klementa-gottwalda-fnx-/domaci.aspx?c=A140513_131441_domaci_jj
  2. http://www.nasipolitici.cz/cs/politik/555-marcel-chladek Životopis Marcela Chládka
  3. http://www.denikpolitika.cz/politici/marcel-chladek/zivotopis Marcel Chládek - životopis
  4. Ministr školství Marcel Chládek: Ušetřím. Maturitní témata vyhlásím v rozhlase, deník.cz, 15. února 2014 [cit. 22.02.14].
  5. Chládek: ČSSD je připravena provést změny v oblasti školství, Prvnízprávy.cz, 7. prosince 2013 [cit. 22.02.14].
  6. http://www.cssd.cz/aktualne/nazory-a-komentare/5-kroku-cssd-pro-zlepseni-zakladniho-vzdelavani-v-cr/
  7. Starší děti se nebudou moci učit doma, Chládek volí kolektiv, Aktuálně, 5. května 2014 [cit. 5.5.14].
  8. Ministr školství je proti rozšíření domácího vzdělávání, bojí se extremismu, Český rozhlas, 21. ledna 2015 [cit. 24.01.15].
  9. http://www.katopedia.cz/index.php?title=Marcel_Chl%C3%A1dek
  10. http://www.petice24.com/rodie_za_lepi_kolstvi_-_nesouhlasime_s_vizemi_ministra_chladka
Osobní nástroje