František Vláčil

Z Katopedia

Přejít na: navigace, hledání

František Vláčil (19. února 1924, Český Těšín - 28. ledna 1999, Praha) byl český filmový a dokumentární režisér a příležitostný herec. Proslul zejména v šedesátých letech svými poetickými filmy vytvořené na pozadí historických událostí.

Obsah

Život a dílo

Narodil se 19. února 1924 v Českém Těšíně. Dětství prožil na severní Morava a v Brně. V letech 1945-1949 vystudoval v Brně estetiku a dějiny umění. Souběžně s tím pracoval v brněnské skupině kresleného a loutkového filmu. Roku 1949 nastoupil k českému armádnímu filmu a naučil se od základu filmařině. Postupně natáčel celou řadu dokumentů a válečných filmů (Dopis z fronty, Skleněná oblaka)

Nejvýraznějšími jsou jeho filmy ze šedesátých let - především jsou to snímky Markéta Lazarová, Údolí včel a Adelheid. Při jejich natáčení si hodně potrpěl na autentičnost a herci samotní museli dokonce přetrpět fyzickou bolest, aby film byl dokonalou výpovědí o lidech žijících před šesti až sedmi sty lety.[1] Z toho důvodu je i dnes jeho tvorba hodnotná pro styl obrazové kompozice, dramatičnost jednotlivých kontrastů vložených do prostředí přírody. Veškeré tyto motivy a atmosféru Vláčil čerpal z vlastních moravských kořenů a dalších literárních zdrojů (Alfréd Technik, Vladislav Vančura, Vladimir Körner, Josef Čapek, Ladislav Fuks)

Po roce 1989 se mu dostalo množství poct. Především dostal historicky prvního českého Lva za celoživotní dílo (1994) a stal se prezidentem České filmové a televizní akademie. Dlouhodobé psychické problémy a holdování alkoholu se však podepsalo na jeho zdraví i chování (množství pozdějších filmů dokončil častokrát se značnou pomocí filmového štábu) což pak vedlo i k jeho úmrtí 28. ledna 1999 v Praze ve věku 75 let.

Stanoviska a postoje

Sám byl zásadový marxista, protože se zcel ztotožnil s Marxovým dílem Kapitál. Co se týká mravních hodnot, odkazoval se na etické hodnoty tradiční tj. křesťanské. Přesně to se zřejmě odráží i v jeho prvních celovečerních filmech.

Filmografie

Režie

Dokumenty

  • Dopis z fronty (1956)
  • Sebeobrana (1958)
  • Praha secesní (1974)
  • Dřevěná balada (1976)

Celovečerní a televizní filmy

  • Skleněná oblaka (1958)
  • Vstup zakázán (1959)
  • Pronásledování (1959) - středometrážní
  • Holubice (1960)
  • Ďáblova past (1961)
  • Údolí včel (1967)
  • Markéta Lazarová (1967)
  • Adelheid (1969)
  • Pověst o stříbrné jedli (1973)
  • Sirius (1974)
  • Dým bramborové natě (1976)
  • Stíny horkého léta (1977)
  • Koncert na konci léta (1979)
  • Hadí jed (1981)
  • Pasáček z doliny (1983)
  • Stín kapradiny (1984)
  • Albert (1985)
  • Mág (1987)

Role

  • Vesničko má středisková (1985)
  • Slavnosti sněženek (1983)
  • Spanilá jízda (1963)
  • Pět z miliónu (1959)

Převzaté ceny

  • Český Lev - za celoživotní dílo (1994)
  • MFF Karlovy Vary - za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii

Citáty

  • Kdo chce hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod.

Odkazy

Literatura

  • Peter Hames, Československá nová vlna (originál The Czechoslovak New Wave, vydal Wallflower Press, London 2005), I. vydání, Praha: KMa, 2008. s. 74-87

Externí odkazy

Reference

  1. Peter Hames, Československá nová vlna, s. 78
Osobní nástroje