Casti connubii
Z Katopedia
Casti connubii (O křesťanském manželství) je encyklika vyhlášená papežem Piem XI. 31. prosince 1930. Zdůrazňuje význam svátosti manželství jako zdroje milosti a obhajuje autoritu církve na poli morálky ve vztahu ke státu. Pius XI. v ní odsuzuje vynucovanou eugeniku i umělou kontrolu porodnosti a potvrzuje absolutní zákaz umělých potratů.
Vzhledem k dobovým událostem a hlediskům se jako zásadní jeví potvrzení nepřípustnosti užívání antikoncepce (většina protestantských denominací od tohoto stanoviska v roce 1930 a letech následujících postupně dezertovala) a striktní stanovenní povinnosti státu zakazovat a trestat potraty.
Casti connubii je dodnes jednou z nejvýznamnějších encyklik dotýkající se oblasti manželství, sexuální etiky a otázky ochrany lidského života. Její stanoviska později podpořily a rozvinuly encykliky Humanae vitae Pavla VI. a Evangelium vitae Jana Pavla II.
Obsah |
Obsah encykliky
Encyklika je v prvé řadě zaměřena na komplexní vysvětlení katolického učení o manželství a na popis a rozbor nejzásadnějších problémů, kterým čelí v sekularizujícím se světě. Krom samotného manželství se podrobně zabývá otázkami cudnosti, předávání lidského života (kontrola porodnosti, eugenika)
Svátost manželství
Prvotní církevní učení považovalo úplnou sexuální abstinenci jako nejsvětější stav člověka a manželství bylo povoleno jen pro ty, jejichž pevnost nebyla dostatečná. Tato encyklika naopak s odkazem na sv. Augustina[1] potvrzuje svátostnou povahu manželství a vznešenost tohoto stavu také s odkazem na sv. Pavla. Encyklika odsuzuje cizoložství,[2] tehdejší návrhy "manželství na čas", "manželství na zkoušku" nebo "manželství kamarádské" a především rozvody a podporuje pozici ženy v domácnosti a v rodině proti cílům ve prospěch samostatné kariéry tehdejšího feministického hnutí.[3]
Kontrola početí a zákaz potratů
Encyklika konstatuje, že hlavním účelem sexuality je plodnost a dobro manželů. Proto má být manželské setkání otevřené i vůči přijetí dítěte, tzn. nemají se klást žádné nepřirozené překážky. Nicméně intimní život manželů je soukromou záležitostí. Církev nevydává žádné instrukce, jak jej realizovat. Přirozenou překážkou se rozumí menopauza a neplodnost. Encyklika opakuje církevní negativní stanovisko k umělým potratům, když konstatuje, že umělý potrat je vraždou a že je povinností státu jej zakazovat a přiměřeně trestat.
Kritika eugeniky
Papež odsuzuje tehdy časté tzv. eugenické zákony, které zakazovaly manželství a početí "nedostatečně zdravým" jedincům nebo dokonce umožňovaly umělý potrat.[4] Státní nebo veřejná moc nemá podle encykliky mít žádné přímé moci nad "údy svých poddaných", a proto nikdy ani z důvodů eugenických ani z jakýchkoli jiných příčin nesmějí přímo ublížit tělu a sahat na jeho neporušenost s odvoláním na názor Tomáše Akvinského.[5]
Dopady a reakce
Casti connubii je dodnes jednou z nejvýznamnějších encyklik dotýkající se oblasti manželství, sexuální etiky a otázky ochrany lidského života. Známý katolický autor a apologeta Jim Burnham ji označil za jednu ze tří nejvýznamnějších encyklik 20. století (spolu s encyklikami Humanae vitae a Veritatis splendor).[6]
Odkazy
Související články
Externí odkazy
- Casti Connubii: v češtině, v angličtině
- Vít Zatloukal: Casti connubii (in Událost dne, Signály, 31. prosince 2010)
- Ignác Pospíšil: 80 let encykliky Casti connubii (in Duše a hvězdy 31. prosince 2010)
- Jim Burnham: Casti Connubii: The Church's Answer to Planned Parenthood (anglicky)
Reference
Informace o článku.
Článek či jeho část byla převzata z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
- ↑ jsou dobra, pro něž sňatek jest dobrý: potomstvo, víra a svátost." (Sv. Augustin, De bono conjugali, c. 24 n. 3
- ↑ „Já však vám pravím, že každý, kdo hledí na ženu chtivě, již s ní zcizoložil ve svém srdci.“(Mt 5,28)
- ↑ čl. 79 Na místo upřímné a opravdové lásky, která je základem manželského štěstí a vroucí sladkosti, zavádějí jakýsi slepý souzvuk povah a citovou náklonnost, kterou nazývají sympatií; když tato sympatie přestane, pak - podle jejich učení - uvolňuje se pouto, které jediné je pojilo; nastává úplná rozluka. - - Co to znamená jiného, než stavěti dům na písku?
- ↑ čl. 63 Jiní však praví, že to dovoleno není, leč když jsou zde ještě také velmi závažné příčiny, které označují jménem lékařské, sociální nebo eugenické indikace (důvody)... Ba někteří dokonce žádají, aby k těmto smrtelným operacím stát přiložil pomocnou ruku; a bohužel, všeobecně je známo, že se to děje někde velmi často.
- ↑ "Nikdy podle lidského soudu nemá býti někdo bez viny trestán mrskáním, zabitím, zmrzačením anebo zbičováním." (Sv. Tomáš Aqu., S. th., II. II. q. 108 a. 4 ad 2.)
- ↑ Jim Burnham: Casti Connubii: The Church's Answer to Planned Parenthood